Thea_og_Geir-1024x647

Barn og bryllupsblogg

Hebr. 2, 10-18
Preken på Vevelstad, Sør Helgeland, 18. søndag i treeenighetstiden, 12. oktober 2014

Idag gifter jeg meg!
Vi dro til frisøren skikkelig tidelig på morningen sånn at jeg skulle bli klar i tidet, og når jeg satt der klarte jeg ikke stoppe meg selv ifra å gråte. Mamma trøstet meg først men når jeg ikke stoppet ble hun ganske sur og sa at jeg måtte skjerpemeg å at jeg ikke har noenting å gråte for og at all sminken min ble øderlagt. Det er litt rart og måtte smile når man egentlig ikke vil det, men jeg får vell prøve og gjøre det beste jeg kan ut av det. Alle sier jo at dette skal være den beste dagen i sitt liv men akkurat nå så føler jeg egentlig ingenting. Men jeg er jo bare 12 år så det blir kanskje litt lettere og skjønne når jeg blir eldre.

Theas bryllupsblogg er en hjemmeside som ble opprettet for en måned siden. På siden opplyste Thea som er en tolvåring at hun skulle gifte sig på den 11. oktober i Jakobs kirke i Oslo med han Geir som er 37 år. I løbet av måneden har de som læser Theas bryllupsblogg fulgt bloggen, set selfier av den lyshårede og blåøjnede Thea hvor hun prøver på 20 bryllupskjoler og gifteringer og forbereder sin bryllup. Hun får høre at hun skal slutte med skolen etter bryllupet fordi Geir skal passe på henne.

Bloggen har fået stor oppmerksomhet og reaksjoner her i Norge og utomlands og. Med hver post som Thea skriver er det mange som kommentarer, forteller henne at man må være 18 år til å gifte sig i Norge og at hun skulle vente. Folk har ringet både barnevernet og politiet.

Theas navn er fiktivt. Theas bryllupside er et prosjekt gjort av Plan Norge for å kjempe for jenterettigheter i hele verden. Bryllupsdatoet, den 11. oktober, er heller ikke en tilfeldighet, fordi denne dag er FNs international dag for jenter hvor fokussen er på de mange utfordringene som verdens jenter står overfor. Barnbryllup i verden er en av disse utfordringer, men Plan estimerer å 39000 jenter står barnebrud hver dag.

II.

Gud ville føre mange barn til herlighet. For ham og ved ham er alle ting. Da måtte han la frelsens opphavsmann nå fullendelsen gjennom lidelser…Derfor skammer ikke Sønnen seg over å kalle dem søsken…Siden barna er av kjøtt og blod, måtte også han fullt ut bli som dem. (Hebr. 2)

Våres bibellesning i dag kommer fra Brevet til hebreerne og er en sterk og dyp text om Guds medfølelse med oss menneskene. Brevet siger at Gud har en missjon, et plan for oss. Planet er «å føre mange barn til herlighet», å helliggjøre menneskene. Og derfor kaller Jesus Kristus oss søsken og skammer seg ikke over det.

En av de vakkreste tittel som Bibelen har for Jesus Kristus står i denne lille text, hvor Kristus er snakket om som frelsens opphavsmann.
Frelsens opphavsmann er den som vil at verdens barna skal bli fri.
Frelsens opphavsmann er den som går foran barna i retning til frihet.
Frelsens opphavsmann gjør frelsen mulig.

Men hvordan blir dette plan virkelig? Hvordan bryr Gud seg om mennesker og deres skjebne og samtidig holder fast til menneskernes frie vilje? Frelsens opphavsmann er ikke noen som tar de etiske bestemmelsene for oss. Og brevet til hebreene beskriver denne forbilde som den som «måtte på alle måter bli lik sine søsken».

Kristus «måtte på alle måter bli lik sine søsken».

Denne setning er revolusjonær i sin enkelhet. Gud som ble menneske ble lik sine søsken, på alle måter. Det betyder ikke at Jesus fra Nazaret opplevde alle erfaringer som et menneske kan oppleve. Han var av en kjønn i et land på en tidspunkt og hans erfaringer var begrensede til den stedet, kjønn, tid og kultur. Men det betyder at Gud som ble menneske setter seg ned med alle mennesker i deres nød og smerte. Da Jesus død for våres synder så handler det ikke bare om individuelle synder og feil, men også om alle uretferdige strukturene og undertrykkelsene, alt som er galt med verden, alt det som holder verden barna fra frihet, fred og glede.

III.
På fredag utropte Nobelpriskomiteen at pakistanske jenten Malala Youzafsai fik Nobelsfredpris i år tilsammen med Kailash Satiyarti for deres kamp mot undertrykkelse av barn og ungdom og for alle barns rett til utdannelse. Malala er tidens yngste Nobelfredprisvinner men hun er bare sytten år. Hun vokste opp i Swat dalen i Pakistan og da hun var elleve år gammel bli hun nektet skoleinngang og fortalt at hun skulle bli gift. Men Malala ville gå i skole og hun begynte å kjempe for jenterettigheter med å skrive blogg. I oktober 2012 bli hun skudd i hodet av medlemmer av Taliban bevegelsen men overlevde attentaten og er nu en av verdens mest berømte kjemper for jente og barnrettigheter.

Barnbryllupet i Oslo i går var en demonstrasjon, ikke et vanlig bryllup. Men barnbryllup er en utbredd praksis selv om den er ulovlig ifølge FN barnkonvensjonen. Barnbryllup betyder å jenter kan ikke gå i skole, de har større sjanser av å bli utsatt til fysisk og psykisk vold og altfor tidlig graviteter. Barnbryllup er en skam for verden og et tegn av knuste fremtidsdrømmer for barn. Og vi som verdens innbyggere skulle bryde oss om det.

Med Theas bryllupsblogg lykkedes Plan Norge å få folks oppmerksomhet. De ble sint og sjokkeret av at se en lille lyshåret jente i en brudekjole. Bak bloggen om Thea står blogghistorier av andre jenter som ble barnebrude i virkeligheten. Vi leser Sadias bryllupsblogg. Sadia fra Bangladesh er seksten år gammel. har vært gift i to år og har et barn. Vi leser om Ranya fra Bangladesh som er elleve år gammel og skulle giftes i år fordi hennes foreldre var redde for å ikke kunne beskytte henne. Vi leser Latifas bryllupsblogg. Latifa er 15 år og bor i Tanzania. Hun bli gift da hun var tretten med en fremmed, voksen mann. Hennes mann forlot henne da hennes jente var to månader gammel. Disse blogge er de virkelige historier, de egentlige barnbryllupsblogger.

Kanskje er det det mest sjokkerende ved Theas bryllupsblogg at de behøver en hvit jente i en norsk kirke til å ta våres oppmerksomhet, så at vi blir virkelig sjokkeret og den vesterne media tar opp saken. Det behøver en som ligner de fleste av oss. Kanskje kan man sige at aksjonen spiller lidt på våres egen sorte sider, våres egen rasisme, fordi vi har en tendens til å ha mer omsorg over skjebnen av hvite mennesker en alle de andre i verden.

Og derfor, når vi leser brevet til hebreene og dagens tekst, så må vi spørre oss: Hvem er egenlig Guds barn? Er de kun bare dem som ligner oss? Er de kun de som går i kirke og er kristen? Eller er Guds omsorg ikke for alle mennesker av alle religioner, farge og kultur? Er ikke alle mennesker dyrbare i Guds øjne?

Gud ser ikke på oss på grunn av farge, sted eller kultur. Jesus Kristus døde for oss alle og det er på grunn av Jesu lidelse som vi må tenke på andre mennesker som søsken. Vi er alle Jesu søsken og han er måtte «på alle måter bli lik sine søsken» gjennom sit liv og sin lidelse. Også barnbruder.

Jentenes dag den 10. oktober er en viktig dag. Ikke fordi gutter trenger mindre oppmerksomhet, eller menn eller kvinner, men fordi det minner oss om spesielle utfordringer som jenter står overfor. Vi ikke glemme andre mennesker, for «Gud ville føre mange barn til herlighet.» Og derfor takker vi Gud i dag for Malala og Kailesh, Ranya, Sadya, Latifa og alle de modige mennesker som kjemper mot barnbryllup og med barnrettigheter.

I dag skulle ingen tolvåring gifte sig.

Ære være Faderen og Sønnen og Den hellige Ånd, som det var i opphavet så nå og alltid og i all evighet. Amen.

Bilden den som de fiktive Thea og Geir brukte pð invitasjonene til sin bryllup og kommer fra http://theasbryllup.blogg.no.

Færðu inn athugasemd

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Breyta )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Breyta )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Breyta )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Breyta )

Tengist við %s