Agurker med angst

Agurker med angst

Påskepreken i Brønnøy kirke 27. mars 2016

I dåpen
ble dere begravet med Kristus,
og i den ble dere også reist opp med ham,
ved troen på Guds kraft,
han som reiste Kristus opp fra de døde.
Kol 2: 12-15

I dag begynte vi vår påskefeiring
med at to små barn ble døpt
i Faderens og Sønnens og den Hellige Ånds navn.
I slutten av gudstjenesten går vi ut av kirken,
Tar vi ut dåpsfatet og heller dåpsvannet ned i jorda.

Dåp og påske hører sammen på en grunnfestende måte,
Førr i tida var påsken tiden når de som var nye i troen ble døpt.
Gleden riker,
Troen på at Kristus er sterkere end døden
og at Gud bevarer oss og de små barn på alle våre veier.

Når vi tar dåpsvannet ut,
så anerkjenner vi at dåpen er ikke bare noe som skjer inne i kirken,
men skjer i solidaritet med skaperverket.
Når vi gir vannet tilbake til jorda, hvor det kom fra,
så kobler vi sammen liv og død,
opphav og hjemkomst på en spesiell måte.
Vi konstaterer at døden er en del av livet
og at død og liv hviler i Guds hånd.

Dåp, påske og dåpsvann i jorda peker til helheten i vårt liv,
alle våre livsfaser fra vugge til grav.

Vi er ikke alltid vant til å tenke så helhetlig.
Helheten som dåpen viser oss
gir oss et livsbilde som er så stort
at den rommer alle våre følelser,
alle våre drømmer og mareritt,
ll vår lengsel og begjær,
alt det som vi frykter,
er glade og takknemlige for,
er triste og sinte over.

Påsken viser oss slikt livsbilde av helhet, som ikke bare rommer vårt eget liv,
men hele verdenen og alle dens levende vesen,
et kosmisk visjon
av interstellare sky og støv
av stjernetåker, sorte hull, soler og planeter
Som er del av oss og vi av dem.

Og når vi tenker på denne helhet som vannet forbinder oss til,
Så kan vi tenker på oss selv som er av luft, ild, vann og jord
Og opplever solidaritet med alt det
som lever, rører seg og er til.

Når vi heller vannet ut på kirkegården
anerkjenner vi Guds livgivende nærvær i døden og sorgen.
Vi viser oppstandelsen med en handling.
Vi tenker på at mest av vår kropp er vann,
Og at uten vann kan kroppen ikke leve.

En vitse på Facebook siger at fordi vår kropper består 70% av vann,
Så er vi som agurker med angst.
Når vi, de engstelige agurker
kommer ut av kirken med dåpsfatet
og heller vannet sakte ut på jorda,
så får hele jorden være med i et påskedrama om liv og glede.

Det kan godt være at vi er agurker full av vann
Men påsketiden forteller oss
at vi behøver ikke å være engstelige over noe.
Kristus er oppstanden, han er sannelig oppstanden fra de døde!

Tekstlesningen vår i dag som diakon Gry las for oss, kom fra Kolosserbrevet 2. kapitel.

Teksten viser her samme helhetsperspektivet
som ritualet om dåpsvannet,
at alt er i Guds hånd,
livet og døden
og alt som ligger imellom de to.

Den forteller oss
at dåpen er egentlig et fantastisk påskedrama,
som handler om trygghet og sinnsro
imot liv som ikke er alltid så betryggende og beroligende.
Og dramaet har en aktor.
De er Gud som er full av kraft
som leder oss gjennom dødens dal i dåpsvannet
og reiser oss som Kristus fra de døde.

Alt som skjer i kristen tro og kristen ritual
tar utgangspunkt i påskedagen,
hvor livet seirer døden.

Teksten i Kolosserbrevet er full av metaforer for det nye påskeliv.
Vi hører at Gud har sletter vårt gjeldsbrev
som var skrevet med lovbud.
Det betyr egentlig at Gud har klippet vårt kredittkort
med alt det som vi står i gjeld med.

Vi hører også fra teksten at Gud har kledt maktene og åndskreftene nakne og stilt dem fram til spott og spe.

Maktene og åndskreftene
er de systematiske urettferdigheter
som gjør livet vanskelig for så mange i verden.

Maktene og åndskreftene
er økokrisen som rammer dyr og mennesker med forurensning og døde.

Maktene og åndskreftene
er klimakrisen som lager flodbølger på et sted og tørk på den andre.

Maktene og åndskreftene
er rus og narkotika
som ødelegger mennesker og relasjoner.

Maktene og åndskreftene
er krig og oppløsning, som sender folk på flukt.

Maktene og åndskreftene
er terrorismen,
som får stadig nye ansikter og offerer,
de siste i lufthavn i Brussels og på en fotboldkamp i Iraq.

Maktene og åndskreftene
er fattigdommen i verden
som deler ut gavene på så ulik og urettferdig måte.

Maktene og åndskreftene
er vold i hjemmet.
Det møter oss i seksisme, rasisme,
hat mot homofile mennesker,
degradering av utviklings og funksjonshemmede,
antisemittisme,
hat mot folk på grunn av deres religion
og transfobia og mange andre ting.

Og når Kolosserbrevet forteller oss
at Gud har kledt maktene og åndskreftene nakne
og stiller dem frem til spott og spe,
så er det en radikal tenkning,
et opprør mot det som møter oss hver dag.

Jeg begynte med at fremstille påskedramaet som kosmisk drama,
som vi symboliserer i våre ritualer.
Vi er som agurker i angst,
folk som er 70 % vann
som er avhengig av vann.

Bildet som Kolosserbrevet gir oss er at påskedramaet
er både kosmisk og sosialt,
den handler om alle våre relasjoner og vår hele eksistens.

Vi ser ikke alltid tegn om den store seier over døden
hvor maktene er blitt stilt frem til spott og spe.
Fra tid til tid kan vi oppleve det som at maktene og åndskreftene
har full styr av verdenen og at det ikke er så mye å håpe for.

Men påskevisjonen som vi er invitert til,
jeg og du som er vann og agurker
Forteller oss noe annet.
Den forteller oss
at Guds kraft er sterkere en alle krefter som ødelegger.
Guds kraft reiser oss opp i dåpen og til oppstandelsen
Hjelper oss ikke å gi opp på gjestfrihet, mot og kjærlighet
Og å se på maktene og åndskreftene med spott og spe.

Det kan godt være at vi er agurker med angst.
Men vi er døpte agurker
Og vannet i oss er livgivende og sterkt
Gitt til oss av Gud.
Vi kan bli frossen, flytende og til damp,
Men vi er elsket
Og Kristus døde og steg opp for oss.

III.

Påsken er tiden når man oppdager at man er begravet, korsfestet og oppstanden med Kristus.

Påsken er dåpens tid og vårens tid,
når jorden blir våt,
alt får nytt liv,
når mørket viker for dagen
når Gud har klippet kredittkortet av våre synder,
når vi lever i helhet av omsorg og glede i liv og døde

Og menneskelige agurker trenger ikke å være redde

Fordi maktene og åndskreftene er fremstilt til spott og spe.

Halleluja, Kristus er oppstanden!

Ære være Faderen og Sønnen og den hellige ånd, som det var i begynnelsen, så nå og alltid og i all evighet. Amen

Bildet kommer fra dette nettstedet:
https://www.google.no/search?q=agurker&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiCmOqv2eDLAhVMjSwKHWDyA3MQ_AUIBygB&biw=1366&bih=655#imgrc=EJNq8FjQLQ0OvM%3A

Færðu inn athugasemd

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Breyta )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Breyta )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Breyta )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Breyta )

Tengist við %s